| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
FaNTiLaToR

|
Posted: Sun Aug 14, 2005 11:38 pm Post subject: Batterijen |
|
|
naargelang er veel mensen problemen hadden met hun batterijen op AgimontIII, ga ik hier eens een post zetten hoe ik mijn batterijen ont- en oplaadt...
als je een nieuwe batterij koopt, kijk je hoeveel mAh die is, ook kijk je naar je lader hoeveel mAh (milli Ampére per uur)...
ook de spanning moet overeenstemmen...
gebruik een batterij nooit direct nadat je ze gekocht hebt, laad ze eerst op...
[EDIT] mijn methode herbekeken, en andere methode gevonden.
opladen met gewonde transfolader (transformator in stopcontact):
stel in mijn geval is dit een batterij van 1700mAh
mijn lader is 250mAh
dus normaliter gezien zou die om 7 uur moeten opgeladen zijn... (theoretisch)...
vanaf dat je voelt dat de batterij lauw wordt, haal ze uit. dan is ze volgeladen.
wacht niet tot ze heet is want dak is de kans groot dat ze beschadigd raakt.
tip: steek enkel batterij in lader als ie volledig ontladen is
Snel lader (delta peak, enz...)
laadvermogen ongeveer 1 of 2x grootte van batterij
vb batterij van 600maH opladen op 600maH of 1200maH
hoe sneller hoe minder goed dat ze geladen is.
ontladen: (Dit verschilt veel van m'n vorige visie erop)
ontladen tussen 500mAH en 1AH tot 1000mAh
alles erboven 1AH - 4AH
indien batterij niet volledig ontlaadt, vermogenweerstand van 37E erop plaatsen en een dag of 2-5 laten liggen. hierdoor gaan alle cellen op 0V en wordt hun spanningsniveau allemaal terug gelijk.
dit doe ik zelf ook en heb er geen problemen mee.
om nadien de batterij trg tot 'leven' te wekken heb je wel een speciale lader nodig voor diepontladen batterijen'.
over het parallelgedoe ben ik intussen afgestapt. dit omwille dat de batterijen dan te lui worden en niet meer alleen na&ar behoren kunnen functioneren.
MVG Davy _________________ Barrett leads the way
Last edited by FaNTiLaToR on Wed Jul 19, 2006 2:07 pm; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Milan

|
|
| Back to top |
|
 |
XZcute

|
Posted: Tue Aug 16, 2005 4:15 pm Post subject: |
|
|
hmm, blijkbaar heeft iedereen zijn eigen theorieen ivm batterijen ...
Maar wat ik wel op alle sites lees is dat je je batterijen niet mag Overchargen ... dus 24u laten inzitten is misschien geen goed idee ...
Zal waarschijnlijk ook wel afhangen van het type-charger .... en ook type van batterijen NimH, ni-Cd ...
Ik volg de standaardregels die ze in de RC-autotjes-sport nemen ... aangezien die manne altijd het uiterste uit hun batterijen moeten persen denkik wel dat die het goed doen  |
|
| Back to top |
|
 |
FaNTiLaToR

|
Posted: Thu Aug 18, 2005 8:29 pm Post subject: |
|
|
| XZcute wrote: | hmm, blijkbaar heeft iedereen zijn eigen theorieen ivm batterijen ...
Maar wat ik wel op alle sites lees is dat je je batterijen niet mag Overchargen ... dus 24u laten inzitten is misschien geen goed idee ...
Zal waarschijnlijk ook wel afhangen van het type-charger .... en ook type van batterijen NimH, ni-Cd ...
Ik volg de standaardregels die ze in de RC-autotjes-sport nemen ... aangezien die manne altijd het uiterste uit hun batterijen moeten persen denkik wel dat die het goed doen  |
hoelang doe je dan met welke batterij???
ik doe met mij batterij 10.8v 1700mAh 4skirms (lees dagen)
nu met dat ze parallel staan gaat dit naar de 10 dagen gaan, omwille dat m'n beide batterijen maar de helft belast worden... _________________ Barrett leads the way |
|
| Back to top |
|
 |
Milan

|
|
| Back to top |
|
 |
XZcute

|
Posted: Fri Aug 19, 2005 12:27 pm Post subject: |
|
|
Ik heb een 9,6 V 1100 mah ... het is me nog nooit gelukt ze leeg te krijgen ...
Na elke skirm ontlaad ik ze helemaal ... is NiCD ... |
|
| Back to top |
|
 |
Jihad-Joe
Joined: 24 Aug 2005 Posts: 8 Location: Amsterdam, the Netherlands
|
Posted: Wed Aug 24, 2005 12:48 pm Post subject: |
|
|
Vergeet niet dat nicd's niet meer worden gemaakt/geïmporteerd binnen de EU.. ivm nieuwe milieuwetten..
Cadmium is ook erg schadelijk.
Over het 24u je accu aan de acculader zitten is afhankelijk van het type lader...
Ik heb zelf 1'tje met een 1 of andere RISC CPU erin die automatisch delta-peaken detecteert en daarmee automatisch het laadproces afsluit..
Tevens heeft hij ook een veiligheidstimer, mits de delta-peak detectie faalt. _________________
Roaming battlefields around the Benelux. |
|
| Back to top |
|
 |
jones
|
Posted: Wed Jul 19, 2006 9:41 am Post subject: |
|
|
Gezien dit een heel handige topic is over batterijen, had ik er graag nog volgende vraag aan toegevoegd, waarvan het antwoord voor velen handig kan zijn...
: Hoe kan ik met dit toestel meten hoeveel A of mAh er nog in een batterij zit?? Voordat er RTFM geplaatst wordt; ik heb GEEN handleiding van dit toestel. Kan iemand het stap voor stap uitleggen?
thanks,
Jones
Sorry voor de slechte foto's deze zijn met GSM genomen.
 |
|
| Back to top |
|
 |
FaNTiLaToR

|
Posted: Wed Jul 19, 2006 1:46 pm Post subject: |
|
|
neen, dit is een multimeter.
bij dit toestel kan je enkel meten hoeveel volt er nog over je batterij staat.
de functie A is gewoon om te meten hoeveel ampere de verbruiker vraagt op het moment zelf.
om te weten hoeveel er nog in de batterij zelf zit, heb je speciale aparatuur nodig. ==> ontlader met digitale aflezing.
Dit zit soms op de batterijlader zelf. (wel enkel bij duurdere modellen vanaf ong 100€)
MVG FaNTi _________________ Barrett leads the way |
|
| Back to top |
|
 |
jones
|
Posted: Wed Jul 19, 2006 3:50 pm Post subject: |
|
|
Jammer dat ik hier geen capaciteit mee kan meten, maar niks aan te doen.
Hoe ga ik te werk om de Voltage van de batterij te meten? (niet dat ik dit echt nodig heb, maar je weet maar nooit)
Wat betreft de lader beschik ik over een Ultramat25 wat toch een degelijk toestel is met digitale aflezing -> Jammer dat hij enkel de capaciteit toont na het laden! Dan toont 'em exact hoeveel mAh er in de batterij zit. (of bij ontladen toont 'em achteraf hoeveel hij eruit gehaald heeft) Wat dus betekent dat ik telkens de batterij moet laden of ontladen voordat ik weet hoeveel er inzat of inzit. Bij de kleinere versie (ultramat 20 dacht ik) leest hij nochtans eerst de gegevens van een batterij in voordat je er iets mee doet (van zodra je hem aansluit) Begrijp niet goed dat dit er bij deze versie niet inzit.
Is er een alternatief om capaciteit te meten?
Alvast bedankt voor je reactie!
cheers,
Jones
Dit is de lader die ik nu gebruik;
(staat bovenop een transfo die 220 omzet naar 12V)
 |
|
| Back to top |
|
 |
FaNTiLaToR

|
Posted: Wed Jul 19, 2006 4:28 pm Post subject: |
|
|
de overgebleven capaciteit van een batterij kan enkel maat gemeten worden als deze geladen of ontladen wordt, zoals je zelf zegt bij dat toestel.
dit kan niet getoont worden zonder de batterij op of ontladen.
het enige wat een lader eventueel kan inlezen is het aantal cellen (dit wordt berekend uit de spanning van de batterij)... _________________ Barrett leads the way |
|
| Back to top |
|
 |
jones
|
Posted: Thu Jul 20, 2006 8:10 am Post subject: |
|
|
Klinkt eigenlijk logisch dat je maar kunt weten hoeveel er in de batterij zit of zat, nadat je hem volledig leeg gemaakt of bijgevuld hebt... Is gelijk een fles die niet doorzichtig is waar bv. water inzit, ge kunt ook pas zien nadat ge hem uitgegoten hebt hoeveel er nog inzat
Thanks,
Jones |
|
| Back to top |
|
 |
|